Tikunei Zohar Translation - Section 14 - 17a

Translation and Commentary by Mark Siet

The Translator has provided his English translation at a discount from the Amazon Pricing

There are two different publications - one is a soft cover for a price of $23.00 including shipping. This is a discount of approximately $6.

Another publication is a PDF file that will be sent to you by email attachment. This cost is $10.00

  • Link to paypal - enter the following email: jjslim@jjslim.com and then the amount you choose from above.
  • For the soft cover enter your mailing address in the note section. For the PDF file enter your email address in the note section.

    In the event you want to keep your email or mailing address concealed, you can send chanoch an email with the information and funds through a donation to yeshshem and i will arrange the copy and forward it to you.

    Section 14 A in both Aramaic and an English Translation

    דא אספקלריא דנהרא באנפוי דאדם, דמינה תליין אודנין ועיינין וחוטמא ופומא, דאינון מנהיגי גופא ואברין דיליה, כגוונא דטעמי, דאינון מנהיגי אתוון ונקודי דאורייתא, כמה דשפוון ושינין וחיך ולשון וגרון אינון משמשין לאתוון, הכי כגוונא דא כנפי עינא ועפעפי עינא ותלת גווני דעינא, אינון משמשין לעינא, וכלא אתקשר בחמש נקודין כגוונא דא אא א א, אתוון ונקודי חמש בגו חמש, ועלייהו אתמר ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל הא חמשה, טפכם נשיכם וגרך אשר בקרב מחנך מחטב עצך עד שאב מימיך הא חמש אחרנין, חמש לגו חמש, אלין ה"ה, ומנייהו אתייהיבו עשר דברן דא י', וכל העם רואים את הקולות מסטרא דו': דבר אחר והמשכילים, אלין מארי מקרא, יזהירו אלין מארי משנה, דאינון מארי מתניתין מ"ט אנפין טהור ומ"ט אנפין טמא, מ"ט אנפין טהור אינון מ"ט אתוון דפרשה דיחודא עלאה דאיהו שמע ישראל כ"ה אתוון, וכ"ד אתוון דפרשה תניינא דיחודא דאיהי ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, כ"ה אתוון עלייהו אתמר כה תאמר לבית יעקב, ובכ"ד אתוון דכלילן בהון כ"ד ספרים, דאינון כ"ד דשאיב מן ימא דאורייתא, אתמר בהון ותגיד לבני ישראל, ומאי ניהו דשאבין מניה האי כ"ד דאיהי שכינתא, כלילא מכ"ד ספרי דאורייתא, דא צדיק, דאיהו נהר דנפיק מעדן עלאה, בגין דנחית ביה ו', דאיהו בן י"ה: ובגלותא אסתלק מניה, ואתמר ביה ונהר יחרב ויבש, יחרב בבית ראשון, ויבש בבית שני, ואיהו דך בכ"ד ספרים, ועם כל דא דאיהו חרב ויבש, אתמר ביה אל ישוב ד"ך נכלם, אל ישוב דך, דאיהו צדיק ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, ד"ך בשכינתא, דאיהי כ"ד אתוון דיחודא, עליה אתמר והמלך שלמה ברוך, ועל אלין כ"ד אתוון אתמר ושמתי כ"דכ"ד שמשותיך וכו', האי עני איהו ד"ך, ובת זוגיה דכ"ה, ואיהי(נ"א ואיהו) כד"ה על שכמה, כ"ד ה', דאיהי חמשה חומשי תורה, ואינון ה' אצבעאן, דבהון אתמר ותמלא כד"ה ותעל: ומאין שואבין, מכ"ה אתוון, ורזא דמלה כ"ה תברכו את בני ישראל, את ודאי, במאי אתברכת ואתמליאת, באת ו' דאיהו כליל שית תיבין דיחודא, דאינון שמע ישראל ה' אלקינ"ו ה' אחד, וביה אתעבידת אות: כ"ה איהי אימא עלאה ימא דאורייתא, ו' נהר דנפיק מתמן, ומניה אתמליאת כ"ד דאיהי שכינתא תתאה, ומנה אתשקיא בגלותא, מה דהוה בקדמיתא היא אתשקיא (מניה) (נ"א הוה מינה), ורזא דמלה ותמהר ותורד כדה על ידה ותשקהו, ועלה אתמר ותאמר שתה אדוני, דאיהו אדון דילה, ותכל להשקותו ותאמר גם לגמלי"ך אשאב, אלין רמ"ח תיבין דקריאת שמע, דאינון שקילין לרמ"ח פקודין דאורייתא, דבהון גמול"י חלב ינקין, ועתיקי משדים, דאתמר בהון שני שדיך כשני עפרים תאומי צביה, ואינון תרי לוחי אורייתא: כ"ה איהי שכינתא עלאה, דבה נפקו ישראל ממצרים, כמה דאת אמר כה אמר ה' כחצות הלילה וכו', איהי כ"ה אתוון דיחודא דשחרית, וכ"ה אתוון דיחודא דערבית, ושמתי כ"דכ"ד שמשותיך, דא שכינתא תתאה, דאיהי כ"ד אתוון דיחודא קדמאה דשחרית, וכ"ד אתוון דיחודא דערבית: כ"ה כ"ד דשחרית אינון מ"ט אנפין, ואית מ"ט אנפין לתתא מסטרא דישראל זוטא דאיהו מטטרו"ן, ואיהו מ"ט אנפין, ובהון יזהירו מארי משנה, דאיהי תניינא להלכה שפחה דיליה, בגין כי מרדכי היהודי משנה למלך, כגוונא דא משנה,:

      14a) The radiance of the firmament is compared to how our perceptions depend upon each other in both their vision and their meaning. One supports the other and one is the looking glass for the other. Again keeping with the inner radiance of Shekinah then it is both supported by and sustaining to the body. It then becomes a matter of service one to the other.

    The five points are explained ultimately leading to Hei and Hei and the Ten Commandments via the Yud. The voices that the people heard in Ex 20: 15 are the conversations of connection between Shekinah and the body or between our aspirations and our understandings. It is our awareness of the inner core of being.

      A further relationship is drawn between the masters of action-scripture, the wise, and the masters of Mishnah, formation, in regards to the twenty-five letters of the SHMA and its answering verse “Blessed is the Glory of his Kingdom. Shekinah is compared to the twenty-four books of Torah. What this is saying is that the unity of the SHMA is discovered via Torah and its study comprising both the worlds of Yetzirah or the world of thought and the world of action, Assaiah, the world of form.

      The tzaddik is the river between the two emerging from the higher Eden which by the way is the wellspring of Mazal via the connection of Vav that is the result of the union or unity of Yud and Heh.

    Shekinah is a body of light that resides within each of us and is activated by prayer, deep meditation, Torah study, any life changing circumstance and is essentially already resident within us.

      It is our awareness of Shekinah that initiates the holy conversation. This gives rise to the higher thoughts and their pathways of brilliance.

      Shekinah is a template of the life of the body.   Now we can extend this allusion by comparing the sun to the planets, the stars to the universe in general ad infinitum.

      There is then self evident a body of light that simultaneously takes the forms of our awareness.   Whatever we may encompass, that is what we may experience.

      This exile is an exile of our awareness which has become entirely engrossed in the material world not paying attention to the inner sanctuary that while remaining resident within cannot be accessed without active attention.

    Herein it is stated the ‘twenty-four letters of the Unity of Shekinah which is the answering blessing preceding the SHMA. In exile the connection between SHMA and its answering blessing are oppressed or blocked from their righteous connection.

      The poor man is oppressed because of his lack of connection with his feminine partner, which is Shekinah. Solomon maintains this connection and is therefore blessed. To be blessed means to have the counterpart to the SHMA, the twenty-four letters of the answering blessing with you meaning you are connected to Shekinah within you. You are aware of its presence promoting this awareness at every turn.

      “She filled the pitcher and went up” meaning she immersed herself in the five books of the Pentateuch making that connection that completes the unity.   It is the Torah that is the source of the holiness in the pitcher and it flows according to Vav, which alludes to the six words of the SHMA, which becomes ot or the sign of the connection.

    The sea of Torah may be likened to the currents of consciousness composed of higher thoughts. From these higher thoughts a river of holiness signified by Vav comes through from the higher mother, the twenty-five or the SHMA seat of unity which then fills or reflects upon the twenty four or the answering blessing to the SHMA. All of this refers to the reestablishment of the awareness of Shekinah within. It is this awareness that she (Shekinah) drinks from.

      She quenches his thirst for connection that is via the unity that is ever present symbolized by the 248 words of SHMA that mirror the waters that are the substance of Torah and from which the wise may renew their inner connection to Shekinah.

      Every moment of the day is an opportunity to be connected to the unity within via the higher Shekinah, which is the SHMA, and the lower Shekinah the answering Baruch Shem Kavod…

      A similar relationship that is between the Higher and Lower Mother is that which is between Halachah and Mishnah as one explains in effect The sea of Torah may be likened to the currents of consciousness composed of higher thoughts. From these higher thoughts a river of holiness signified by Vav comes through from the higher mother, the twenty-five or the SHMA seat of unity which then fills or reflects upon the twenty four or the answering blessing to the SHMA. All of this refers to the reestablishment of the awareness of Shekinah within. It is this awareness that she (Shekinah) drinks from.

      She quenches his thirst for connection that is via the unity that is ever present symbolized by the 248 words of SHMA that mirror the waters that are the substance of Torah and from which the wise may renew their inner connection to Shekinah.

      Every moment of the day is an opportunity to be connected to the unity within via the higher Shekinah, which is the SHMA, and the lower Shekinah the answering Baruch Shem Kavod…

      A similar relationship that is between the Higher and Lower Mother is that which is between Halachah and Mishnah as one explains in effect the other just as Mordechai advised the King.

    And She with many maidens, in the final decisions of law, as it is said…

    (Song of Songs 6: 8) and maidens without number.   And She rises above all. As is written (Proverbs 31: 29) and you are above all of them.

      And She is with them all, as it has been said ‘the halakhah follows the majority’ (Daniel 12: 3) …and those who justify the public in Her may they be …as the stars for ever!

    Section 14 B in both Aramaic and an English Translation

    משנה למלך, וביה יזהירו מארי מתניתא, כזהר הרקיע דא הלכה, דאיהי קבלה למשה מסיני, וכמה עולימאן אית לה דאינון הלכות פסוקות, דאתמר בהון ועלמות אין מספר, ואיהי סלקא על כלהו, הדא הוא דכתיב (משלי ל"א) ואת עלית על כלנה, ואיהי עם כלהו, כמה דאוקמוהו הלכה כרבים: ומצדיקי הרבים בה יהון ככוכבים לעולם ועד, ככוכבים ודאי דלית לון חושבנא, דכל כוכבא וכוכבא אתקרי עלמא יחידא, ודא הוא ועלמות אין מספר, ואלין עלמות אל תקרי עלמות, אלא עולמות, ובגין דצדיקיא אינון ככוכבים, וכל חד אית ליה כוכב, בגין דא אוקמוהו קדמאין, כל צדיק וצדיק אית ליה עולם בפני עצמו, וכל מאן דזכה להלכה חד ירית עלמא חד, כל שכן מאן דזכה למסכתא חדא, או לתרין, או לשתין, דאתמר בהון ששים המה מלכות, דכל מסכתא מטרוניתא איהי בגרמה, זכאה איהו מאן דירית לה בהאי עלמא, דהלכה עולימא דמטרוניתא, דאיהי קבלה, זכאין אינון דמשתדלין בשכינתא דאיהי על כלהו בהלכה, לאפקא לה מן גלותא, דאתמר בה ובפשעיכם שולחה אמכם, ולמיזל לה לגבי בעלה, למהוי לה קבלה בדרועוי, לקיים בה שמאלו תחת לראשי וכו': דבגלותא משנ"ה דאיהי מטטרו"ן שלטא, ואיהו משנה למלך, באתר דמטרוניתא יתבא משנה, ודא איהו ושפחה כי תירש גבירתה, וביומוי דמשה לא שלטא שפחה אלא מטרוניתא, לבתר דמית משה וירית יהושע דאיהו נער, באתר מלכותא שלטא שפחה, כמה דאת אמר אני שר צבא ה' עתה באתי: והא אוקימנא, מטטרו"ן איהו מעשה מרכבה, ועליה אתמר אין דורשין במרכבה ביחיד, מאי ביחיד ביחידא דעלמא, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו, חכם בחכמה ומבין בבינה ויודע בדעת, דאתמר בהון ואמלא אותו רוח אלקי"ם בחכמה בתבונה ובדעת בגין דאיהו משכנא דאתמלי בתלת דרגין אלין, ובכל מלאכה דא מעשה בראשית שכינתא תתאה, דאין דורשין לה בעובדא דבראשית בשנים, אלא ביחודא דעלמא, מרכב"ה דילה איהו מטטרו"ן גוף שכינתא: ושכינתא איהי מ"ה יו"ד ק"א וא"ו ק"א אתקריאת, בגין דאיהי כללא דעשר ספירן, רכב דילה מטטרו"ן, עליה אתמר רכב אלקי"ם רבותים אלפי שנאן, מאי שנא"ן שור נשר אריה אדם, ודא איהו סוד מרכב"ה, רכ"ב מ"ה ודאי: ומטטרו"ן איהו ארון, גופא לאורייתא דבכתב דאיהו עמודא דאמצעיתא, ואיהו שלחן, פתורא דשכינתא דאיהי ל"ב, דאתמר ביה ל"ב מבין, ואיהו לשמאלא, ובגין דא אמרו מארי מתניתין שלחן בצפון: ואיהו מנורה נור דליק מסטרא דשכינתא, דאתמר בה נר ה', וצריך למהוי לימינא לקבלא משחא, ובגין דא מנורה בדרום, דא איהו מאנא לקבלא פתילה ומשחא ונהורא, פתילה שכינה, משחא דילה צדיק שמן כתית, נהורא דילה עמודא דאמצעיתא, כגוונא דא נפשא דאיהי שתופא דגופא איהי פתילה, רוח דא משחא, נהורא דא נשמתא, מאנא דא גופא, איהו עבד, ואיהו רכב לתלת סטרין אלין, דאינון קיטורא דיחודא חדא, דאינון נר ה' נשמת אדם: והאי עבד איהו כנויא לכל שמהן, שנוי לכל שמהן, וביה מרכיבין כל אילנין עלאין מסטרא דטוב, מרכבות דסטרא דרע, עלייהו אתמר ולא בעריות בשלשה, מאי עריות סמא"ל ונחש, לא צריך למהוי בשלשה, דאינון משחי"ת א"ף וחימ"ה, למהוי תליתאה בינייהו, דלא מתקשרין בהון, אלא דיהון תרוייהו:

      14b) The masters of Mishnah receive through Kabbalah the halakhah that is like the many maidens that are the jewels of Kabbalah. Those insights that come about through study of Mishnah and Halakhah are through the same agency as the higher Mother that flows through to the lower Mother. These insights are also the product of Shekinah.

      See how the Mishnah is an agency through which a righteous person merits his own world. This means that via the complex associations that occur in Halakhah the wise are able to put together their own world that is uniquely theirs.

    In the tractate of the Mishnah there is represented a kind of thinking that takes place that by its unique exile causes the mind to enter into a state of unity with its source of contemplation. This is a metaphor for the way the mind works in terms of its relationship to Shekinah. What we find out through each insight is that Shekinah has been waiting for us to lead her to her husband, unity. It is this unity that is received or is the Kabbalah that is the result of the insight of unity. The exile is when we see only the surface and not the inner core.

      During the time of Moshe the Queen rules meaning the direct perception of Shekinah whereas with Joshua and continuing forwards the maidservant ruled who is the means for the perception of Shekinah. This is like the relationship between the insights we have with Halakhah via Mishnah representing a secondary revelation rather than the direct revelation that Moshe taught. Metatro” n then is the messenger that runs between the Queen and the maidservant.

    How is the temple made and by extension what are the workings of Creation. Herein is explained the vehicle or chariot of Creation.

      It is the flowing of Metatro” n that is the agency of Shekinah’s connection above and below. There is a three fold operation of Creation. First there is the working of the chariot meaning the spirit of ELKY" M, Shekinah; this is the way that things work or come together. Then with this follows wisdom and understanding in the application of Shekinah called the Working of Creation. Then the third component is the knowledge of the unity called the Unique One of the world that brings the two others together via the chariot of Metatro” n that is the connection of Shekinah above and below.

      It is the question that induces the answer. We ask what? Here we find the associations with “what” Shekinah, the Sephiros, and the mystery of the “Chariot of What.”

      These Sephiros what are they? They are the result of the connection of Shekinah. These links or associations called Sephiros lead us to the thoughts that are connected above and below. We see that these thoughts from high to low assume a definite pattern within Creation and are the substance of what Creation is forever becoming. It is then the chain of association or the histashelus that brings all into being. The core component in our understanding of this is Shekinah without which the Sephiros lose their meaning and connectivity.

      Metatro” n the ark, the body of Written Torah, the Middle Pillar, the sacred table of Shekinah, the heart to the left the north. These associations are shown to implicate the same within our consciousness. It is the heart i.e. our feeling nature that puts us in touch with Shekinah within. Look closely into the connections of the heart that radiates the life flows throughout the body. It is a physical as well as a metaphysical location that we are called upon to discern and then B” H make use of.

      The Menorah represents the light from within that illuminates the entire body as it states “the candle of YKV” K is the soul of man,” meaning this is the animating force. It goes on to explain the oil, the wick, and the light in relationship to the levels of soul. Think about these soul levels occurring as various degrees of perception. In this way the body then is the vessel of these soul levels and within the body or vessel the oil is then our innate need to know. It the oil represents those eternal questions that have always been a part of our nature-the ruach of our being.

      Our feeling nature is connected to the wick that partakes of the body or the oil that is the naphsha. The answers of those questions or the consuming of those questions is represented by the light that shines. It is further explained that the Tzaddik is the oil or in the case of this analogy the one who asks the questions. Then in response to those questions Shekinah is activated within the awareness.

    Subsequently the light that rises is the recognition of the unity that is established above and below.   The body is the servant to three sides meaning the operation of the way things work within the threefold wick, oil and light paradigm that is revealed here. To simplify the body is the servant of Shekinah meant to house the divine and meant to be cognizant of the divine via Torah study and the connections established by the Sephiros that awaken each node of connection within.

      This servant, which is the body and by extension the awareness of connection called Metatro” n is the basis behind all the divine names which are symbolic of the higher associations that occur above. Now conversely those thoughts that are not unified should remain so because their attempted connection brings about a negative result. This separation of thought means that we do not tie one thought of negativity to another in order to prove that thought or to make it grow. We consciously refuse in effect the connection.

      The work of Creation differs. It is not spoken with two Then there is no separation. Therefore just with one The Unique One (as a meditation on One)

    Section 15 A in both Aramaic and an English Translation

    בפרודא, ובגין דא אין דורשין בעריות בתלתא, ועובדא דבראשית בהפוכא, אין דורשין במעשה בראשית בשנים, דלא יעבדון פרודא, אלא ביחיד דאיהו יחודא חד, ובגין דא לא יאכל אדם תרי, ולא ישתה תרי: ולא במרכבה ביחיד, בגין דיחיד לית ליה שתוף דאיהו מטטרו"ן, כגוונא דנשמתא דלית לה שתוף בגופא, ואמאי אמר אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו, הכא משמע דאית ליה מרכבה לעילא לקודשא בריך הוא. דאיהו מלאכה דיליה, ומאי איהי ההיא דאיהי כלילא מחכמה ובינה ודעת, דאינון יה"ו, מלאכה דתלת אתוון איהי ה' שכינתא תתאה, שלימו דתלת אתוון, עלה אתמר ותכל כל עבודת משכן וגומר, ואיהי ה' דיום הששי, ובגין דא אף על גב דאמרינן אין דורשין במרכבה ביחיד, חזר ואמר אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו, דודאי באלין תלת דורשין במרכבה ביחיד, ובלא אלין תלת לאו איהו יחודא דיליה, ודא איהו רזא, דאיהו קודשא בריך הוא לעילא חד בשכינתיה: וכד איהו לתתא במטטרו"ן בלא שכינתיה, אשתני ביה (ס"א מניה), ובגין דא אמר אלישע אחר, שמא חס ושלום שתי רשויות יש, ובגין דא אמר אל תמירני בו, כי שמי בקרבו, בגין דמטטרו"ן איהו שני למלך, וכד איהי שכינתא בלא בעלה, אתקרי האי מלאך משנה לה, ואשתניאת דלא אשתמודעין בה חיילין, ומה דאיהי מטרוניתא, ובמאי היא מתכסיא, בההיא דאתקריאת אמה: ודא הוא דאמר קרא (שמות כ"א) וכי ימכור איש את בתו לאמה, איש דא קודשא בריך הוא, בתו דא שכינתא, לאמה בת זוגיה דמטטרו"ן, דאיהי מיטטרו"ן בתוספת יו"ד, דשפחה בישא היא אמה דערב רב, ובגין דההיא שפחה בישא ובנהא לא אשתמודעין בה, איהי מתכסיא בעבדא דילה, כנשמתא בגופא: ובגלותא קדמאה דלא חזרת למלכותהא ברתא דמלכא, ולא נפקת מההוא גופא, לא נפקת חפשית, ובגינהא אתמר בהון, עבדים היינו לפרעה במצרים בגין דהוו תחות רשו דההוא עבד, ובגין דא אמר פרעה בהאי אתר לא ידעתי את ה', וגם את ישראל לא אשלח, ובגין דא נפקו במנוסה, כעבדא דלית ליה כתב חירו וברח מרבוניה: אבל בפורקנא בתראה לא נפקת ברתא, בהאי עבדא כשפחה, אלא בקודשא בריך הוא, בגין דאורייתא דאיהי חירו, איהי עמה בגלותא בתראה, דאיהי חירו דילה, מה דלא הוה הכי בגלותא קדמאה, דלא הוה לה ולבנהא אורייתא דאיהי חירו, דאורייתא ודאי איהי חירו, במלכותא דילה ביקרא דילה, הדא הוא דכתיב (משלי ג') יקרה היא מפנינים, ובגין דא לא תצא כצאת העבדים, ודא הוא דאמר כי לא בחפזון תצאו, ובמנוסה לא תלכון, כי הולך לפניכם ה', יקו"ק ודאי איהו יוקים לון מעפרא, ואיהו נהיר על אנפוי דישראל, וביה אשתמודעין כל עלמין דאינון זרע ברך ה': ואתפשט קודשא בריך הוא מכל כנויין, ומרכבות דמטטרו"ן, דאינון כוז"ו במוכס"ז כוז"ו, מצפ"ץ, ואתמר ביה ולא יכנף עוד מוריך, והיו עיניך רואות את מוריך, בההיא זמנא, כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון, ואתפשט (נ"א כיון דמתפשט) ממרכבות דלתתא, ואתלבש במרכבה דיליה דאיהי אדנ"י, שם המרכבה דא יקו"ק, כנו"י דא אלקי"ם, דסליק לחושבן אקי"ק אדנ"י, ואיהו כנו"י דתרין שמהן אלין וביה אתכסיין: אקי"ק איהו יק"ו ו' דאיהו כלילא (נ"א ואיהו כללא) דשית סטרין, דבהון חתים שית סטרין, ואינון יק"ו קו"י וק"י וי"ק קי"ו יו"ק, יק"ו נטיל ליה ימינא דאיהו חס"ד, וחתים ביה לחכמתא, וביה הרוצה להחכים ידרים:

      15a) Two implies a reflection a loop of sorts and an odd number signifies a progression. When there are only two the idea loop together rapidly deteriorating. When there are one or three the idea may progress. This is why discussing forbidden sexual relations or anything of evil has to be done with two so that the loop is contained and not allowed to grow. Conversely discussing holiness is with the Unique One and its extension three signifying the progression that Creation most naturally takes.

      And one does not expound the Divine Chariot (merkavah) individually, because the Unique One has no partner, which is Metatro" n; like the divine soul, which has no partner in the body. And why does it the Mishnah say: unless he was wise and discerning from his own knowledge'?

      The apperception of the Unique One cannot be explained to another because it is experiential in nature. It exists apart as separate influences on consciousness. This realization comes from being wise and discerning in the discovery of those mysteries that bring this experience of the Unique One.   Now this we understand, that Ha Kodesh Barachu a Chariot above, which is His handiwork And it is what? It made up of chokmah and binah and daat

      The chariot above is His handiwork, which is the fashioning, and the operation of the way things work. It is here that YH” V Chokmah Binah and Da’at are the paradigm that Ha Kodesh Barachu maintains above. Then there is the lower Shekinah which is Malchus completing the work of the temple.

      Only the wise and discerning may speak of the chariot because there is the given truth that Ha Kodesh Barachu above is one with His Shekinah. What this means is that even though in speaking of the lower Shekinah as separate in terms of the outcome of Creation there is no time in which Ha Kodesh Barachu is not present within Shekinah acting through and partaking of this energy of connection that is the unified essence of the whole.

      Hashem is everywhere present. And yet when the awareness is not present meaning Shekinah is without her husband then She lies dormant so that the hosts do not recognize. She becomes in effect the maidservant who may only proceed when the awareness awakens wherein She becomes the Queen. Now Metatro” n is the current that connects King and Queen. This current also is not active until the awareness is awakened.

      When a man sells his daughter for a maidservant this means that the awareness of Shekinah is subsumed. This maidservant is the epitome of materiality and the mother of the mixed multitude whose primary concern is always material. Still Shekinah is concealed there awaiting the awareness of holiness to be revealed.

      In the Shemos the maidservant is freed but still does not come to the awareness of holiness so that when freed there is only the conception of escape and not of the impending freedom that the awareness of holiness will bring forth.

      Now with the Torah, which is the template of freedom the daughter will emerge as Shekinah filled with the awareness of holiness meaning the opening to the perception of Ha Kodesh Barachu that is the definition of her freedom. She is free to become whatever she will because Ha Kodesh Barachu is woven into her being.

      It is Torah and more specifically the awareness of the holiness within Torah that is what will free Israel from its exile from Shekinah and Ha Kodesh Barachu. This happens because Ha Kodesh Barachu will be walking with Her in Her glory.

    Then there shall be the recognition or the awareness that never fades of the holiness within and unity without. This is YKV” K without concealment and freely associated now with all that is personally and experientially present in each moment.

      Once there is awareness the connection need not be sought but is rather ever present. YKVK is the awareness and ADN” Y is extension of that awareness. What is this awareness? It is the unity of the way things work which is ELKY" M and its extension is EHY” H AND” Y which is ‘the awareness of the way things work.

      The six sides are described comprised of the letters of the divine name. So it becomes what it must be which is a cube of space that rotates on its axes of connection as described by the Sepher Yetzirah.

      The right hand side YH” V is Chesed connecting above to Chokmah sealing it or rather intersecting it as one plane or dimension intersects another. It is the flowing of wisdom into Chesed that is the overflowing of thoughts that produce wisdom. One leads to another and then a cascade of connection ensues. In this flowing the above is sealed.

      HV" Y on the left-hand side this is gevurah, sealed with it for wealth and of it, whomever wants wealth should go north   VH" Y moving to the east and taking the Middle Pillar, and there sealed children.

    Section 15 B in both Aramaic and an English Translation

    קו"י נטיל לשמאלא דאיהו גבורה, וחתים ביה לעותרא, וביה הרוצה להעשיר יצפין, וק"י פנה למזרח, ונטיל ליה עמודא דאמצעיתא, וחתים ביה בני, וי"ק נטיל ליה ירכא ימינא, ואסתכל ביה לעילא, וחתים ביה חיי, קי"ו נטיל ליה ירכא שמאלא, ואסתכל לתתא, וחתים ביה מזוני, אסתכל לעילא לגבי חכמה, ואתקשר בירכא ימינא, וחתים ביה חיים, בגין דחכמה עליה אתמר והחכמה תחיה בעליה, אסתכל לעילא לגבי אימא עלאה, ואתקשר בירכא שמאלא, וחתים ביה מזוני, יו"ק פנה למערב בצדיק, דאיהו ערוב, דתמן מתערבין כל חיילין, ואתכליל בח"י אתוון, דאינון יק"ו קו"י וי"ק קי"ו יו"ק וק"י, אלין אינון י"ח אתוון, דבהון ח"י עלמין אתקרי, וצדיק בהון אתקרי ח"י עלמין: כל הויו"ת אלין מאימא עלאה תליין, דאיהי חיים, וצדיק על שמיה אתקרי ח"י, חיות המככבה על שמה אתקריאו, בגין דאיהי אימא עלאה חיים, כמה דאת אמר עץ חיים היא למחזיקים בה, ואיהי מרכבה לחכמה: מלכות תמן ה', ובה אתקרי יקו"ק בשלימו, שבע זמנין אתקריאת בה, יקו"ק יקו"ק יקו"ק יקו"ק יקו"ק יקו"ק יקו"ק, ואית בהון כ"ח אתוון דאתמר בהון ועתה יגדל נא כ"ח ה', ובאלין שבע שמהן אתקריאת היא בת שבע, ועלייהו אתמר שבע ביום הללתיך: י"ק תלתין ותרין זמנין בתלתין ותרין אלקי"ם, אינון ל"ב נתיבות חכמה א' עם י"ק אי"ה מקום כבודו: והמשכילים אינון היכלין וציורין דגנתא דעדן, כלהו מצויירין ומרוקמין באתוון. ציורא דהיכלא גניזא דאיהי אנכ"י, דסליק לחשבון כס"א, ואיהו מצוייר בנקודין, דאינון כוכביא דנהרין ברקיעא ובהון מצויירין נשמתין ורוחין ונפשין דצדיקיא: וציורא דיליה כגוונא דא איהי דיוקנא דקמ"ץ, דאיהו ניצוץ ורקיע, ניצוץ איהו כוכב, ועליה אתמר דרך ככב מיעקב, רקיע וקם שבט מישראל, ניצוץ איהו ככב חמה דנהרא ברקיעא, עטרה על רישיה, לתתא אתפלג א' כגוונא דא א' סיהרא דתחות רקיע ותרוייהו בציורא דא כד ייתי סמא"ל לאסתכלא בה לתתא אסתכלת לעילא, ואתכסיאת אנפהא מניה, והדרת אנפהא מניה לתתא, ואיהי אתרחקא מניה: בההוא זמנא, תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו, באן ירחא, בירחא דאתכסיא ביה סיהרא, ומאן הוא דמכסי עליה יקו"ק, דכן סליק א' בחושבן, י' לעילא י' לתתא ו' באמצעיתא, ואיהו נטיר לה, הדא הוא דכתיב (ישעיה מ"ב) אני יקו"ק הוא שמי וכו': ב היכלא לנקודה, גג דילה איהו רקיע (נ"א יריעה), ואיהו פתח. עליה אתמר נוטה שמים כיריעה, ואיהו ו' דמכסי על נקודה עלאה ותתאה ואמצעיתא, כגוונא דא ו' (נ"א א) (נ"א ב): צ תרין ניצוצות דאת צ' אינון צר"י, תרי ראשין דצ' אינון תרין דע': ש אית לה תלת ראשין, ואינון סגו"ל, ואינון תלת נקודין שר"ק. ז' (נ"א ו') רישא דילה חל"ם חיר"ק שור"ק בו', קוצא מלגאו חיר"ק קוצא דאת ג', וכלא אתרמיז באת א', נקודה לעילא חל"ם נקודה לתתא חיר"ק באמצעיתא שור"ק כגוונא דא ו', ועוד תרין נקודין דאת א' אינון צר"י, ואינון שב"א, ואינון בדיוקנא אחרא א', כגון י' לעילא, ו' באמצעיתא, ד' לתתא, א' (נ"א ד) איהו קוצא לעילא, קוצא לתתא, קוצא באמצעיתא, ואיהו סגו"ל ואיהו שור"ק תלת נקודין, כלא איהו א', אתוון אחרנין היכלין וכסויין לאלין אתוון, וכלא איהו מרוקם:

      15b) The left HV” Y is sealed with Gevurah, this plane or dimension rises from below to above the north being above through the discernment of attention. In this way the above is recognized by its interconnection with the left hand. Wealth, whomever wants wealth should go north results from the material overflowing as the form comes into manifest its being in the North.

      Vav Heh Yud seals the back moving east towards the right including the middle pillar that is the result of connection signifying children that arise from the reflection of right and left.

      Vav Yud Heh completes the eastern quadrant moving from back to front comprising left and right thigh or the supports arising from below.

    HY” V seals the below signifying nourishment in the sense that the below is the earth which gives forth its produce in response to the inspiration from above. These supports flow through to Chokmah that connects below through the persistence of meaning that arises even in the densest matter.   Arising on the top forward most plane moving to the west from the east YV” H passes through tzaddik as all are recognized together in their connection the Higher Mother which relates to Binah that is in effect the cauldron of Creation.

      These descriptions of the spatial dimensions of the divine name triads are for visualization purposes and to reveal a deep secret, which is concentrated upon the way we look upon our world within in terms of what transpires without.

      Thoughts move together in terms of the affinities they have for one another. Now this process of moving together is described by these various dimensions and by the mixture that is both its end result and the source of emanations.

    Therefore the architecture of our inner space may indeed be ordered in a divine fashion instead of allowing a haphazard collection of thoughts we may indeed pursue their divine direction.

      There is but one unifying force within and our attention to this force determines how in touch with it we will become from moment to moment. Much of this depends perhaps on personal affinities built up over lifetimes of experience but there still remains the qualification of learning something simply by moving towards it and surrounding our perceptions within its holy flow. These dimensions are ever present, however, it is our awareness of the same that is being promoted here in these verses.

      These eighteen letters represent the eighteen worlds made up of the six three letter combinations and the twelve directions (lines) of the cube of space (four each above and below and then the four supports or lines connecting above and below. The unification of these called the righteous one animates all to simultaneously coexist.

    The Higher Mother is the point of the realization of the awareness of the connection with Ha Kodesh Barachu that produces the emanation known as Shekinah. The Righteous One signifies that unity above, which gives forth emanations of life, that go through their myriad permutations shown as the chayot of the chariot. Yes Shekinah is a tree of life to those who grasp her significance and understand her purpose, which is to enliven consciousness in preparation for the experience of unity. Out of this experience of unity comes the appearance of Chokmah, which then rides upon this unity.

      Malchus is the proving ground for Shekinah completing the perpetual union of above and below. These seven names by which she is called are the same name meaning that whatever circumstances arise there is always a unifying force.

      These thirty-two paths of wisdom refer to the latticework of thought that makes up the template of holiness within. It is out of this template of holiness that Chokmah assumes its place.

    Just like any other area that is explored you have to uncover for yourself the secrets that await you within. What are these chambers and depictions of the Garden of Eden? They are those pathways that we etch out by our meditations on the divine. Now there is an ultra special chamber that is hidden called Anokhi. This is the point at which your thoughtful meditation or intention intersects the awareness of holiness. At this point you are one and can therefore radiate all of the souls of the righteous since all are connected in a similar fashion. This connection though personally experienced is universally accessed as the spiritual realms compress in their unity to express the totality of existence.

      The concentration of a meditative awareness is like a star that shines above expressing the above. This star that is a sun radiates by reflection or the Moon of its awareness.

      Consider the idea that suddenly appears “a spark in the firmament.” Then the idea attracts like thoughts, “a tribe has arisen out of Israel.” The divided Aleph shows the reflection that takes place upon the moon from the sun.

    Herein is also described the testing of higher thought as lower thought challenges for ascendancy (Samael from below) but finds that higher thought remains concealed above. Like the Kelippos lower thought can only exist by dint of the shells of higher thought. In effect she meaning Shekinah and her radiance of unity is literally unavailable to the lower thought.

      The new moon is the first instance of reflection from above that now is started on its way below. See how the moon is covered by HVH” Y protecting her Shekinah from corruption from below. The new moon is the proof of reflection and emanation as felt in the body by Shekinah.

      Beit then is the chamber for the conglomeration of thoughts. Above is the holiness-the firmament and is the patach in reference to the heavens that stretch above it. The Beit becomes also a Vav that is its unification connecting above and below.

      Tzadi with it two heads come together as one with the vowel point tzeir” ei. These two heads are from above where it is called ayin.

    All of these points that appear in the letters are in the context of this discussion bright lights in the higher consciousness. These bright lights are what surround the throne. The throne is the certainty of unity and its pouring forth from above to below. We can see in the example of Aleph that the structure itself is indicative of the shapes that thoughts will assume in the holy way. What we are referring to here in terms of chambers and coverings are the subtle awareness that is both built up and added to as we turn more within to affect our changes without.

      ו six levels of the throne.

    ס sixty wheels of the throne.

    Section 16 A in both Aramaic and an English Translation

    ומצוייר בכורסיא, ו' שית דרגין לכורסיא, ס' שתין גלגלוי לכורסיא, דאתוון דאורייתא אתמר בהון אין מוקדם ומאוחר בתורה, אבל בכורסיא כלהו מתתקנן כדקא יאות, ורזא דא לחכימי לבא אתמסר: דבר אחר והמשכילים יזהירו, אלין אינון אתוון, דהוה לון שכל לאעלא קדם מלכא, כל חד על תקונוי, מסטרא דגבורה עאלו כלהו למפרע, בגין דאיהי דרועא שמאלא תשר"י, ודא איהו בראשי"ת ב"א תשר"י, בגין דבמדת הדין אתברי עלמא, ובגין דא עאלו למפרע, והא אוקמוהו דבימינא אתברי עלמא, וביה עאלו אתוון כסדרן, ורזא דמלה אמרתי עולם חסד יבנה, ובגין דא כד עאלו אתוון למפרע, ומנייהו כסדרן, לא בעא קודשא בריך הוא למברי בהון עלמא, עד דשתף לון בימינא ושמאלא וברא בהון עלמא: נטל א"ב מכסדרן, ונטל תש"ר מלמפרע, ושתף בהון אות י' מן שמיה, וברא בהון עלמא, בגין דיתקיים (בניינא) (נ"א בגיניה), ואינון אב"י תש"ר, אב"י א"שר בידו נפש כל ח"י, ת' תורת ה' תמימה, ש' שבת, ר' ראשית חכמה יראת ה', ובכלהו לא בעא למתחל אלא באת ב', בגין דאיהו בנין אב, בניינא דעלמא, ובה שארי למתחל, בגין דבה עתיד למבני ירושלם, כמה דאת אמר בונה ירושלים ה', דאם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו, ובניינא דאורייתא ודעלמא באות ב' עתידה למבני, ועלה קיימא עלמא, ובההוא זמנא דאתבניאת כאלו בההוא זמנא יתברי עלמא ויתבני, ודא בראשית ברא אלקי"ם, אבל כד חרב בית ראשון כאלו הוה עלמא תהו ובהו, ודא איהו והארץ היתה תהו מיד דאתבניאת ויאמר אלקי"ם יהי אור, בגין דכל אתוון נהירין בה, ואף על גב דאור הוא א', אור דיליה דנהרא בה ב' בחמש נהורין דאינון ה' עלאה דשמא קדישא: ג עמודא דסמיך ביתא, דאיהו גמילות חסדים טובים, איהו סמיך לד' דאיהי דל"ת, ובאן אתר סמיך לה בגלותא, א' סמיך ונהיר לב', ג' גמיל חסד עם ד', ובמאי, ג' איהי גלגל, ובה כל אתוון מתגלגלין בכמה גלילי דדהבא, הדא הוא דכתיב (שיר השירים ה') ידיו גלילי זהב ממולאים בתרשיש, מאי בתרשיש אלא בתרי שש, ואינון בתרין דרועין גדולה גבורה, דבהון שרי אורייתא בב', ובהון שית פרקין, דאינון ו' אתוון בראשית, דכלילן בעמודא דאמצעיתא דאיהו ו', ועליה אתמר וירא ראשית לו, לו לאת ו', כי שם חלקת מחוקק ספון: ד דלת דביתא דירושלם, ו' עמודא דסמיך (לדלת) (נ"א לב'), ואיהי דלת דתרין תרעין, דאתמר בהון פתחו לי שערי צדק, ובגין דא אית לדל"ת תרין גגין, ואינון תרין דרועין, (בלא) (וכל אחד) ו' דאינון שית פרקין, איהי דלת, ודא איהו דלותי ולי יהושיע, ואת ד' איהי דרועא דאית ביה תרין אמין, ה' שלימו דתרין דרועין וגופא דאיהי כללא דתלת אבהן, ו' יחודא שלימו דאת ד' דאיהי סיהרא: כד נהיר בה אתמר בה והיה אור הלבנה כאור החמה, ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים, ודא שלימו דחמה וסיהרא דאינון ה"ה, בגין דאיהו ז' כליל י"ו, ובגין דא איהו זכור ושמור, זכור מסטרא דה' עלאה, שמור מסטרא דה' תתאה: ח אית לה תלת גגין, ואינון ו' וו' דכלילן בח"י עלמין, ח' איהי מפשר חלמין טבין בט', והא אוקמוהו חלמא טבא מסטרא דאת ט, דאיהי סחור לה, כמה דאוקמוהו חלמא טבא חזית, ודאי מתמן קא אתיא, בגין דאת ט' איהי ספירה תשיעאה מעילא לתתא, ח' ספירה תמינאה מתתא לעילא, ח':

      16a) Six levels, sixty wheels referring to the Sephiros from Binah to Hod each of which by extension contains its own set of levels ten each mirroring the Tree of Life as it must. These levels are interchangeable as is time in the Torah. What remains fixed inside of and outside of time is the throne, which is the unifying force throughout. While everything else may be in flux the Eternal is a fixed point around which revolves all.

      These letters that come before the King are literally the shape of things to come. In addition these letters are the insights of the wise that also come before the King.

      Whether letters or the wise there has to be a balance that assumes the proper order. This order relates to the way thoughts come into being and are paired with their correspondences. What is this like?

      A King brings furniture into a room and then arranges it just so, however his ministers enter and the King sees that this furniture has to accommodate all who enters so he makes adjustments.

      It is the compartmentalization of thought that is being expressed in this section here and is something to keep in mind as further esoteric passages are discussed. This is akin to knowing the end prior to the beginning. The Aleph and Bet set the tone for this compartmentalization of thought. We can see this clearly as the word Bereishis is broken up into its components and the Torah verses are similarly bisected and compared.

    It is one thing coming from another. Take for example the verse “in whose hand is the soul of every living being,” this orients the source-hand with its extension-the soul- and then the living being-the life that the soul experiences. These relationships are common not only to this current study but apply across the board to the Torah in its entirety.

      This theme continues with the eternal building, the divine name as the source of all that is built.

     

    It comes down to the letter Beit with all of its associations that give rise to the creation that develops. This principle of Beit as the choice of God to begin the Torah is not simply the start of Torah but rather the beginning that is eternity taking place. This principle of Beit embodies within itself (compartmentalized) the principle of ELKY" M which follows which is “the way things work.” If we rephrase this using the discovered meanings we could say, “Out of Beit that is first to begin comes the ‘way things work’ applying this first principle to all of creation.

      The meaning of the destruction of the first Temple is given in the context of the opening verses of Torah. The First Temple was destroyed and the world became as it was prior to the ‘let there be light’ phase of creation. What this means is that redemption is simply the following of the ‘way things work’ that brought about the transformation of void and chaos into light.

      So we see that the door of transformation has been mercifully built into the structure of creation i.e. the word Bereishis so that even if there is a turning away from the ‘way things work’ it may be reinstated via those wheels of gold that bring forth the light irrevocably. This is to say that Creation is imbued with its own salvation regardless of the veils that man has placed between Him and His glory.

      Jerusalem is the state of manifest being wherein ‘the way things work’ is in harmony with what has become and is becoming. It is a harmony of relation and transformation indicated by the door

    What supports the door? It is Vav or Zeir Anpin the action of the intervening Sephiros in their continuous transformations rearranging towards the light.

      Righteousness is the right way of aligning ourselves with holiness. Those gates only open in response to the proper key which is our innate understanding of ‘the way things work.’ These gates on a deeper level are cause and effect.

      Once you realize the way things work you can never be lost, however it is this realization that comes from the histashelus of Zeir Anpin forming the central or core of your relationship to the divine.

      The door or dalet that opens shows but two ways to perceive. One is to veil the perception and another is to be open to the perception of holiness. This holiness represented by the joining of arms and body or the connecting link between the letter Heh which is like a Vav is promise of the vision come true; its reflection like that of the moon.

    The awareness of Shekinah (when He shines upon Her) brings about a full recognition of the way things work meaning that the hei and hei of the divine name reflect one another without a veil in their fullest shining form. Out of this full reflection the zayin representing a full cycle of creation makes up the rest of the divine name HVH” Y.

    Now there is the realization one becoming the other so therefore remember this principle and keep it uppermost in mind and then remember once more to put into motion that cycle throughout your experiences.

    The three roofs of Chet (Vav, Vav, Vav) determine the good dream. What is this good dream? It is certain knowledge that what has been envisioned will be manifested exactly as the vision appears giving substance to to the vision.

    Yes there is a displacement from above to below and below to above because of the vantage point. When we start from Malchus or the substance of the vision we now have two points of convergence; one is the realization of Keter and the other is tracing back to Keter. Therefore instead of counting only one from Malchus on the ascending path we count two… ten, nine and then eight.

      More symbols to ponder, Keter the crown the Yud And Khaf the higher Keter. Yud, rises into Khaf.

    Section 16 B in both Aramaic and an English Translation

    מסטרא דאת א', י' ספירה עשיראה, עשירית האיפה, כד נחית ח' לגבה אתעבידת ח"י, ואת י' כד סלקא בכ' אתקריאת כתר (עלאה), ועליה אתמר כתר יתנו לך, יקו"ק אלקינ"ו אבא ואימא, מלאכים המוני מעלה אלין נשמתין דאינון מלאכים מסטרא דמלכות, יחד כלם קדושה לך ישלשו, קדושה ודאי איהי שכינתא, לך ישלשו אינון תלת אבהן דאינון קדוש קדוש קדוש, ה' צבאות מאי צבאות אלין תרין נביאי קשוט, מלא כל דא צדיק, הארץ כבודו דא שכינתא דאיהי קדושה, דעלה אתמר אין קדושה פחות מעשרה, ודא איהו כ' כתר: ל', ויחלום והנה סלם מוצב ארצה דא שכינתא תתאה, וראשו מגיע השמימה דא שכינתא עלאה, והנה מלאכי אלקי"ם דא מ', עולים בל' ויורדים בנ', דאתמר בה איך נפלת משמים הלל בן שחר, אתמר ביה ויורדים בו: אבל בס', בה סלקין, בגין דאיהי ס"נה, איהי ס"לם לסלקא בל', ע' בה מסתכל וביה מצפה, ורזא דמלה וכל עין לך תצפה, פ', בה וכל לשון לך תשבח, בזמנא דסליק לאתריה, וכי כען לא משבחין ליה כל לשון, לא, עד דיתקיים קרא (זכריה י"ד) והיה ה' למלך, למלך ודאי באת ל', ובההוא זמנא יתקיים כל פה וכל לשון יתנו (נ"א הוד והדר) הדר למלכותך: צ' בההוא זמנא אתמר בה צדקה תרומם גוי, ולית צדקה אלא צלותא, הא אוקמוהו, ואיהי אימא עלאה דנחתא לגבי צדק ואתעבידת צדקה (צדיק), ואתכליל י"ה בתרוייהו בצדיק וצדקה, ק', בההוא זמנא יסלקון ליה קלין דצלותין קלין דאורייתא, ובההוא זמנא יהא הקול קול יעקב: ר' ראשון לציון הנה הנם ולירושלים מבשר אתן. ש', בה שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו, לרחוק שנתקרב, דקרוב קרוב (נ"א דרחוק רחוק) הוה. ת', בה תם עונך בת ציון, לא יוסיף להגלותך:

      16b) There is the passing of holiness from generation to generation in regards to the three patriarchs that represent three levels of awareness. Taken together Shekinah emanates or arises out of the Sephiros of Keter and Malchus one the image of the other… after a fashion there are ten reflections plus ten emanations or Khaf twenty. The two prophets of truth are the Righteous One (the choice to perceive and witness holiness amidst ‘the way things work) and Shekinah (the certainty of that holiness is revealed in form.

      Shekinah or the awareness of holiness appears above and below symbolized by the ladder (lamed) of Yaakov a mystical reference to the thought process that discovers and is enlightened above and prompted to action below.

      The angels of ELKY" M are our higher thoughts symbolized by Mem i.e. the higher waters of consciousness.

      There are thoughts that ascend via lamed, which is the ladder to unify above in holiness.   Thoughts also descend via nun and they are not worthy of the holiness above since they cannot unify themselves there.

      Now samekh ascends since it is a part of the s” ulam (ladder) via lamed.

    It is our perception that becomes holy above and below and this is symbolized by the letter ayin.   The recognition of holiness is through its open speech and acknowledgement of praise. This is a closed system where every correspondence has its counterpart.

      Prayer is both the aspiration for and acceptance of unity. We give up our separation and accept unity. We praise the Eternal unconditionally since we desire fervently connection above that is encompassed in the divine name, in the Yud Hei of Tzadik and Tzedakah.

    It is the voice that is in prayer ‘Kol’ that merges with the Eternal and ascends together with all prayers as it is their innermost nature to ascend above.

      Reish is a symbol for that first moment of holiness wherein all moments are dwelt upon. It is the certainty of awareness that is fulfilled.

      There cannot be any connection without shin, shalom, peace since each thought has to let go of its own internal core to merge with the unity that it aspires to. Even those thoughts that are seemingly selfish in that they do not recognize their connection may still come from far to become one.

      And the letter Tav symbolizes redemption or the end of exile freeing the thought for its higher connection.

      Each of these letters and their symbolism tell us that the shape of things to come are an integral part of what goes on within vis a vis our thoughts. It is that careful attention to thoughts that gives rise to holiness and takes away-transforms away-transforms chaos.

      Our inspirations come from above( Shemos 1: 1) B-reishis bara ELKY" M… (Daniel 12: 3) The wise shall shine like the radiance (k-zohar) of the firmament…

    Section 17 A in both Aramaic and an English Transportation

    הקדמה אחרת לתקוני הזהר: בראשית ברא אלקי"ם וגומר, כתיב המשכילים יזהירו כזהר הרקיע וגומר, אלין אינון רבי שמעון בן יוחאי וחבריו, רבי אלעזר בריה, ורבי אבא, ורבי יוסי, ורבי חיא, ורבי יצחק, ושאר חבריא, דאזדהרו זהירו (נ"א דמזהירין) לעילא כזהר הרקיע, מאי כזהר, אלא כד עבדו האי חבורא, אסתכמו עליה לעילא, וקראו ליה ספר הזהר, ומצדיקי הרבים ביה יהון נפישין ככוכבים לעולם ועד, דלא אתחשיך נהורא דילהון לעלם ולעלמי עלמין, בההוא זמנא דאתחבר האי חבורא, רשותא אתיהיב לאליהו לאסכמא עמהון ביה, ולכל מארי מתיבתא דלעילא ותתא, וכל חיילין דמלאכין עלאין, ונשמתין עלאין, למהוי עמהון באסכמותא ורעותא כחדא: פתח אליהו ואמר, רבון עלמין דאנת הוא חד ולא בחושבן, אנת הוא עלאה על כל עלאין, סתימא על כל סתימין, לית מחשבה תפיסא בך כלל, אנת הוא דאפיקת עשר תקונין, וקרינן לון עשר ספירן, לאנהגא בהון עלמין סתימין דלא אתגליין, ועלמין דאתגליין, ובהון אתכסיאת (נ"א אתכסייא) מבני נשא, ואנת הוא דקשיר לון, ומייחד לון, ובגין דאנת מלגאו, כל מאן דאפריש חד מן חבריה מאלין עשר, אתחשיב ליה כאלו אפריש בך: ואלין עשר ספירן אינון אזלין כסדרן, חד אריך, וחד קצר, וחד בינוני, ואנת הוא דאנהיג לון, ולית מאן דאנהיג לך, לא לעילא ולא לתתא ולא מכל סטרא, לבושין תקינת לון, דמנייהו פרחין נשמתין לבני (נ"א דבני) נשא, וכמה גופין תקינת לון, דאתקריאו גופא לגבי לבושין דמכסיין עליהון, ואתקריאו בתקונא דא, חסד דרועא ימינא, גבורה דרועא שמאלא, תפארת גופא, נצח והוד תרין שוקין, ויסוד סיומא דגופא אות ברית קדש, מלכות פה תורה שבעל פה קרינן לה: חכמה מוחא איהו מחשבה מלגאו, בינה לבא ובה הלב מבין, ועל אלין תרין כתיב הנסתרות לה' אלקינ"ו, כתר עליון איהו כתר מלכות, ועליה אתמר מגיד מראשית אחרית, ואיהו קרקפתא דתפלי, (נ"א קרקפתא דלא מנח תפלי), מלגאו איהו יו"ד ק"א וא"ו ק"א, דאיהו ארח אצילות, איהו שקיו דאילנא בדרועוי וענפוי (נ"א ואנפוי), כמיא דאשקי לאילנא, ואתרבי בההוא שקיו: רבון העולמים, אנת הוא עלת העלות, סבת הסבות, דאשקי לאילנא בההוא נביעו, וההוא נביעו איהו כנשמתא לגופא, דאיהו חיים לגופא, ובך לית דמיון ולית דיוקנא מכל מה דלגאו ולבר, ובראת שמיא וארעא, ואפיקת מנהון שמשא וסיהרא וכוכביא ומזלי, ובארעא אילנין ודשאין וגנתא דעדן (ועשבין) וחיוון ועופין ונונין ובני נשא, לאשתמודעא בהון עלאין, ואיך יתנהגון בהון עלאין ותתאין, ואיך אשתמודעאן מעלאי מתתאי, ולית דידע בך כלל,:

      17a) Everything comes down to that initial inspiration that comes from these insights that are offered here. Those who study Torah with this in mind are like the wise that shine with the radiance of the firmament. In fact the radiance of the firmament are those Torah insights that speak into the deeper meanings of consciousness.

      The higher thoughts contained in the Zohar reflect that which is already present above.

      It is by connection with these higher thoughts that the many are brought to righteousness of the recognition of holiness.

      This recognition of holiness is the core of the way things work and this is an eternal principle.   Elijah in today’s parlance represents the outsourcing of the revelation that voiced through him and is understood within our own thought atmosphere. In this way the unification of holiness is shared above and below regardless of the level of attainment.

      There is unity high and hidden beyond thought since thought is secondary and descriptive and encompassing and You are without bounds.

      The Sephiros are presented in their unity of concealment and yet by their awareness there exists the capacity for the direction of these hidden worlds both revealed and not revealed. This direction has to do with our focus in any given moment and the attention we direct towards that focus. The key here is that in focusing upon one we are focusing on all. We cannot therefore perceive the simple attributes of one without relating it to the entire panoply of the unfolding of what is to come.

      The Sephiros are byproduct of the higher processes of connection that may only be initiated from within by the source that is the mystery.

      Out of these Sephiros is the superimposed visualization of the body. The centers of awareness called arms, body and legs, and the organ of generation that completes this image serves to fulfill the oral Torah or the mouth which is Malchus the place where Creation speaks its intention-fruition.

      The inner thought and the heart Chokmah and Binah are conversations of holiness that are hidden until our awareness rises to the level of recognizing them within.

      The way of emanation or higher Keter contains the end in the beginning issuing forth holiness just as water irrigates a tree and then grows through the emanations of holiness. They grow in connection with the unity ever present rising from above. This is the spirit body unseen and is the framework upon which the body resides and is kept together by the unity of the holy name YHV” H.

      The fountain that waters the tree is made up of all the insights, revelations, holy words, names, and higher thoughts that bring forth every blessing including the blessing of life itself.

    Don’t bother trying to fathom the depths of holiness it is unreachable and yet connection is always available.

    So that you should recognize the organization above and below part is revealed to awaken your awareness. This awareness grows and perceives various levels and still cannot encompass the all.   Unified above and below. You are over all. Imagine the sephiros and all their aspects How they are called their names like the angels.

    Section 17 B in both Aramaic and an English Translation

    וני זהר דף יז ע"ב. ובר מנך לית יחידא (ס"א יחודא) בעלאי ותתאי, ואנת אשתמודע אדון על כלא, וכל ספירן כל חד אית ליה שם ידיע, ובהון אתקריאו מלאכיא, ואנת לית לך שם ידיע, דאנת הוא ממלא כל שמהן, ואנת הוא שלימו דכלהו, וכד אנת תסתלק מינהון, אשתארו כלהו שמהן כגופא בלא נשמתא: אנת חכים ולאו בחכמה ידיעא, אנת הוא מבין ולא מבינה ידיעא, לית לך אתר ידיעא אלא לאשתמודעא תוקפך וחילך לבני נשא, ולאחזאה לון איך אתנהיג עלמא בדינא וברחמי, דאינון צדק ומשפט, כפום עובדיהון דבני נשא, דין איהו גבורה, משפט עמודא דאמצעיתא, צדק מלכותא קדישא, מאזני צדק תרין סמכי קשוט, הין צדק אות ברית, כלא לאחזאה איך אתנהיג עלמא, אבל לאו דאית לך צדק ידיעא דאיהו דין, ולאו משפט ידיעא דאיהו רחמי, ולאו מכל אלין מדות כלל: קום רבי שמעון ויתחדשון מלין על ידך, דהא רשותא אית לך (נ"א אתיהב לך) לגלאה רזין טמירין על ידך, מה דלא אתיהב רשו לגלאה לשום בר נש עד כען, קם רבי שמעון פתח ואמר, לך ה' הגדולה והגבורה וכו', עלאין שמעו אינון דמיכין דחברון, ורעיא מהימנא אתערו משנתכון, הקיצו ורננו שוכני עפר, אלין אינון צדיקיא דאינון מסטרא דההוא דאתמר בה אני ישנה ולבי ער, ולאו אינון מתים, ובגין דא אתמר בהון הקיצו ורננו וכו', רעיא מהימנא, אנת ואבהן הקיצו ורננו לאתערותא דשכינתא, דאיהי ישנה בגלותא, דעד כען צדיקיא כלהו דמיכין ושינתא בחוריהן: מיד יהיבת שכינתא (נ"א אתערון) תלת קלין לגבי רעיא מהימנא, ויימא ליה קום רעיא מהימנא, דהא עלך אתמר קול דודי דופק לגבאי בארבע אתוון דיליה, ויימא בהון, פתחי לי אחותי רעיתי יונתי תמתי, דהא תם עונך בת ציון, לא יוסיף להגלותך: שראשי נמלא טל, מאי נמלא טל, אלא אמר קודשא בריך הוא, אנת חשיבת דמיומא דאתחרב בי מקדשא דעאלנא בביתא דילי, ועאלנא בישובא, לאו הכי, דלא אעלנא כל זמנא דאנת בגלותא, הרי לך סימנא שראשי נמלא טל, ה"א שכינתא בגלותא, שלימו דילה וחיים דילה איהו ט"ל, ודא איהו יו"ד ה"א וא"ו, וה"א איהי שכינתא דלא מחושבן ט"ל, אלא יו"ד ק"א וא"ו, דסליקו אתוון לחשבן ט"ל, דאיהו מליא לשכינתא מנביעו דכל מקורין עלאין, מיד קם רעיא מהימנא, ואבהן קדישין עמיה, עד כאן רזא דיחודא, מכאן ואילך פרשתא קדמאה דסתרי אורייתא: פתח רבי שמעון ואמר, בראשית ברא אלהי"ם, סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם, סו"ד אלין אינון שבעין זמנין (ס"א אנפין), דאתפרש מלת בראשית בהאי פרשתא: תקונא קדמאה: בראשית, ב' ראשית, זה השער לה' צדיקים יבאו בו, דא איהו תרעא (נ"א יראה) דצדיקיא, דאית לון רשו לעאלא תמן, (ואחרנין) ודלאו אינון:

    17b) It is the unity of emanation that is the driving force of creation. This is the supreme principle that animates everything and without which there is nothing.

    Cause and effect are what we are taught by the sovereignty of judgment and mercy so that we may directly experience our recognition of the way things work.

    Judgment is the effect that reaches back to the cause. This is something we may only see by reflection. Elijah who has been speaking gives express permission to reveal the mysteries that come through Rabbi Shimon’s innate understanding.

    Rabbi Shimon calls forth Shekinah which represents the awareness of ‘the way things work.’ Only through this awareness may the righteous become enlightened.

    Shekinah gives voice to awaken to inspire and to enlighten. Our response is to open, awake, and to give up our exile or our blocked perception.

    Shekinah arises via our recognition and our reflection upon holiness.

    It is the unity of being that sends forth Shekinah being quiescent in the holy name until our recognition draws her out of exile filling her from the fountain of all higher thoughts.

    And so begins the seventy ways the word Bereishis is described-explained in this opening passage of Torah.